08.01.2018 - Informasjon om Meltdown og Spectre

De siste dagene har det vært mye fokus på en sikkerhetsfeil som påvirker dagens prosessorer (CPU) som du finner i mange forskjellige enheter. Det er egentlig tre forsjekkelig typer og sammen blir disse kalt Meltdown og Spectre. (Se gjerne artikkel fra NRKbeta som beskriver dette bra)

Under kommer det informasjon om hvordan du kan holde din klient oppdatert og også hvordan vi håndterer oppdatering av vår serverhosting plattform.

Klienter (Windows, macOS, iOS, Android osv)

Vi har fulgt med på utviklingen og kommer her med en kjapp oversikt på hvordan alle skal sikre seg mot denne feilen.

  1. Installer oppdateringer for din maskin. Microsoft har kommer med oppdatering gjennom Windows Update, det samme har Apple gjennom App Store. Det gjelder også iPhone, iPad og Android telefoner, disse må også oppdateres.
  2. Installer oppdateringer fra din PC leverandør. Dette kalles også "firmware", og kan som regel lastes ned gjennom "Support" programmer fra din leverandør. Lenovo, HP og Dell har alle egen programvare som kan brukes.

Serverhosting levert av Smart IT

Vi har også et ansvar med å oppdatere vår serverhosting plattform. Vi jobber med å kartlegge hvilke deler av vår infrastruktur som må oppdateres.

For de fleste kundene har vi automatisk oppdatering av Windows Server 2008 R2 og 2012 R2. Disse vil bli oppdatert natt til torsdag 11. januar 2018.

Referanser:

https://nrkbeta.no/2018/01/05/nrkbeta-forklarer-spectre-og-meltdown/

https://www.digi.no/artikler/cpu-problemene-gjelder-langt-fra-bare-intel/415439

https://meltdownattack.com/

https://support.microsoft.com/en-us/help/4072698/windows-server-guidance-to-protect-against-the-speculative-execution

https://support.microsoft.com/en-us/help/4073119/protect-against-speculative-execution-side-channel-vulnerabilities-in

https://support.apple.com/en-us/HT208394